In 2011 zakte het aandeel van de de eurolanden voor het eerst beneden de 40 procent. Voor het begin van de wereldwijde financiële crisis in 2008 ging nog bijna 43 procent van de Duitse export naar de eurolanden.
De daling van het Europese aandeel gaat goeddeels hand in hand met de toename van de handel met opkomende markten als China. De schuldencrisis die de eurozone teistert, versnelt de ontwikkeling, zei exportdeskundige Ilja Nothnagel van de Duitse Federatie van Kamers van Koophandel (DIHK) maandag in een toelichting aan zakenkrant Financial Times Deutschland. Zo daalde de export naar crisislanden Italië en Spanje in de eerste 9 maanden respectievelijk met meer dan 10 en rond de 11 procent. DIHK verwacht dat de dalende trend zich voortzet en dat het aandeel van de eurolanden al wel eens in 2015 onder de 35 procent kan zijn gezakt.
China
Vooral China wordt steeds belangrijker voor de Bondsrepubliek In 2007 ging nog slechts 3,1 procent van de Duitse export naar de op de VS na grootste economie ter wereld, in 2011 was dit gegroeid naar 6,1 procent. Voor autofabrikanten Volkswagen, Audi en Porsche is China al de belangrijkste markt.
Ondanks de crisis in de eurozone verwacht de branchevereniging voor Duitse exporteurs BGA dat de waarde van de export ook dit jaar ruim over de 1000 miljard euro uitkomt, een grens die vorig jaar voor het eerst werd geslecht.
Volgens CBS-econoom Peter Hein van Mulligen is het voor Nederland niet ongunstig dat het aandeel van de eurolanden in de Duitse export terugloopt en dat van opkomende economieën toeneemt: ,,Nederland doet relatief nog weinig zaken met landen als China maar een kwart van onze export gaat nog altijd naar Duitsland. Daarbij gaat het ook om halffabricaten die vervolgens in kant-en-klare producten hun weg vinden naar China. Op die manier profiteren wij indirect van de grotere rol die het land speelt in de Duitse export.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl